22 oktober 2007

Domino



Jag har fastnat för dominorutor! Har gjort två par pulsvärmare som började med en radda rutor. I somras hade jag en period av släppta maskor, nu är jag mer för att plocka upp istället.

Jag började med att sticka 4 rutor. Stickor 2,5 med alpackagarn.
Jag följde beskrivningen i Nina Sagulins bok Sticka.
Lägg upp 25 m.
v1. Räta maskor tills den sista som stickas avig.
v.2 Lyft första maskan, sticka 10 r.m, lyft en, sticka 2 rm tillsammans och lyft den lyfta över.
v.3 Lyft första maskan, sticka räta maskor tills den sista som stickas avig.
Varje varv börjas sedan med en lyft maska och avslutas med en avig.
v.4 Lyft första maskan, sticka 9 r.m, lyft en, sticka 2 rm tillsammans och lyft den lyfta över. Fortsätt på samma vis, genom att minska 2 m. på vartannat varv. Det är alltid vid de 3 mittersta maskorna som minskningen görs.
För att påbörja nästa ruta plockas 12 m upp längs kanten och 13 nya läggs upp på stickan
- Det är nu klart för omstart. Jag gjorde färgbytet till nästa ruta redan i den sista minskningen på den föregående rutan.
Plockade sedan upp 50 maskor längs med rutorna och stickade sedan slätstickning på stickor 3. Jag virkade fasta maskor på bägge sidorna och virkade sedan ihop dem.

Här stickade jag rutor med 19 m. på stickor 2,5 och upp 45 m och stickade slätstickning på stickor 3. Plockade sedan upp 35 maskor och stickade rätstickning tills det blev lagom runt handleden. Sydde sedan ihop med samma garn.

Inga kommentarer: