20 oktober 2007

Härligt pärligt och ett tågmöte
















Jag har roliga projekt på stickorna, men vill vänta in några födelsedagar innan de kommer på bild.. I väntan på det kommer en gammal favorit som jag stickade för snart två år sedan. Jag följde ett vanligt vantmönster men bytte ut färg 2 mot pärlor. Insidan fick dock bli omönstrad. Jag tyckte att mudden var lite kort, så jag stickade en extra och sydde fast på insidan. Inte nog med att jag fick mig ett par finfina vantar som jag inte sett på någon annan, det resulterade dessutom i en av mina trevligaste tågresor.

Stickningen plockades upp så snart jag satt mig till rätta på tåget och kvinnan mitt emot sög snabbt tag i mönstret, nyfiken på vad jag stickade. De visade sig snart att vi hade handarbetsintresset gemensamt - Hon hade haft en garnaffär i Rättvik i 20 år! Min stickning blev synad och godkänd som "jämn och fin" och hon visade upp en jättesöt stickad jeanskofta som hon hade med i present till sitt barnbarn. Vi pratade hela vägen till bytet i Mjölby och bytte några tips och trix under vägen. För mig är det en självklarhet att sticka men för henne betydde det mycket att se att unga förtsätter att hålla stickkonsten vid liv.

Inga kommentarer: