22 januari 2008

Testing testing

Jag satt i ett väntrum och bläddrade i en
Hemmets Journal när jag fick syn på en
virkad bäbisfilt. Dubbelvirkning hette
tekniken och det var något nytt för mig. Jag klurade en stund på vad de menade med att bryta garnet, men så insåg jag att det måste betyda klippa av - haha, försök bryta av ett garn den som kan... Jag memorerade beskrivningen så gott jag kunde och var såklart tvungen att testa så fort jag kom hem. Grejen är att man virkar med två olika garner och på ett sätt som gör att fram- och baksidan får varsin färg. Man virkar fasta maskor i bakre maskbågen (grå) tillsammans med den lösa maskbågen från varvet innan (svart) och "bryter" tråden efter varje varv. Filten var virkad med ett slätt och ett luddigt garn och det blev väldigt fin effekt.

Jag råkade även hitta mönstret till sjalen Candle Flame. Jag provstickade lite och fastnade för det direkt - grå tror jag bestämt att den får bli, men jag kanske ska försöka få upp styrfarten på min Bird´s Eye först.. jag tappade visst den någonstans bland mina strumpstickningar..

Inga kommentarer: