3 maj 2009

Sågade spetsar, nystan av gips och ett stickat räcke


På skolan har vi börjat med fördjupningsperioden och jag har valt silver. Mitt tema blir spetsar och jag har börjat med att såga ut mönster i kopparplåt. Den högra är tänkt som en variant av udd och stad som i vanliga fall knypplas. Jag "råkade" även sticka en spets av koppartråd :)
Kävestadagen som var vår stora utställning är avklarad - och blev en toppendag - så det är dags att plocka hem grejerna... Mycke grejer blir det... På skulpturlektionerna har jag bl.a gjort avgjutningar av mina kära händer. Jag använde algunat som grund till formen, det är samma medel som tandläkarna använder till sina angjutningar, och då blir det nästan otäckt verkligt, minsta lilla streck och veck syns. Jag kapade stickorna och trädde på stickningen som är av tunn plastkabel innan jag satte den på plats. Det blev några nystan i gips också :)
Ulles händer är nu ännu mer värda och det måste firas så det fick bli ett par röda Spirogyra ur förra årets Pulsvärmarklubb. Sockklubbens spetsknästrumpor lockade, men jag började på ett par tvåändsstickade istället. Vad det blir för mönster på dem får vi se.Även om det är vår och varmt ute kan trappräcken vara kalla... Jag gillar att man inte märker det förrän man är helt nära, eller först när man tar i det.

9 kommentarer:

Call design sa...

Helt underbara saker som du har gjort, armbanden är ju bara så läckra. Precis sådana armband som jag vill ha, jättekul och tack för att du visar dem!

Pernilla sa...

Jag gillar verkligen dina gipshänder.

Emmas dagar sa...

Snygga spetsar!

Naturlikt sa...

Vilka fina armband! Det måste vara jättepilligt att såga ut det mönstret..

ylva sa...

Det måste vara helt otroligt roligt att få utlopp för alla ideér som poppar upp i huvudet ....och dina tycker jag i synnerhet är värda all uppmärksamhet. Dina händer blev ju hur bra som helst. Jag gillar det där med "mina älskade händer "...Armbanden ser eleganta ut och jag kan tänka mig att de kan bli maffiga i silver .

Linn sa...

"Emma was here"- the knitting version :)

Lena H sa...

tur att du valde smide, spännande saker som växer fram...

maja sa...

oj vilka fina skapelser du visar upp, gillar de gipsade händerna bla.

Sarah Andersson sa...

Hejsan!
Är verkligen intresserad hur du gick tillväga (någorlunda detaljerat) när du gjorde avgjutningen av dina händer om du har möjlighet att beskriva det. Jag är nämligen uppe i ett design projekt vilket skulle vara mycket till intresse att använda sig av denna metod.

Hälsningar
Sarah Andersson