3 januari 2010

Garn i maskineriet...

Jag köpte som sagt en gammal stickmaskin innan jul och härom dagen gjordes ett tappert försök att få igång den. Det var himla spännande att följa bruksanvisningen, praktisk lärobok i stickning, på riktig gammel-svenska men någon liten del var nog inte som den skulle för vi när vi kommit några varv ville den inte länge och det tog sin lilla tid att trassla ut garnet... Än så länge kan jag inte hålla med i deras reklam - verkligt välbetalt hemarbete åt alla - tur att jag redan har jobb.

Andra verkar mer nöjda:

Mustadsfors den 2 jan. 1922
Har mottagit stickmaskinen och får härmed meddela att maskinen fungerar till min fulla belåtenhet, varför jag är mycket tacksam för densamma, tecknar
Högsktningsfullt
G.N.

Uddevalla den 18 jan. 1925
Jag är så nöjd och belåten med maskinen. Har redan stickat mellan
5- och 600 par strumpor. En dag gjorde jag 14 par färdiga.
Högaktningsfullt
S.L

Oljeflaskan är iallafall väldigt fin och kanske kan man använda några av delarna till annat?

8 kommentarer:

Ing-Marie i Säter sa...

Åh jag har en sådan eller liknande efter min farmor. Jag har inte heller fått igång den men ska fortsätta i sommar att klura. Skönt att vara ute och greja.
Min pappa har berättat hur det kom sig att hon fick den..

HBJ sa...

Hei. Så morosamt å sjå og lesa om den gamle strikkemaskina.Eg kløpte og for lenge sidan på ein bruktbu ei gamal "rundstrikke"som låg i delar i ei kasse. Det var stor spenning i å få den i funksjon, men eg måtte nok etter mykje strev og oljesøl utover det heile, gje opp prosjektet. Kanskje eg prøvar på ny no når eg blei inspirert av andre i same situasjon. Det hadde vori så moro å strikke rundt og rundt og rundt på eit slikt klenodium. HBJ

Lena H sa...

Delarna är helt otroligt vackra och fina. Jag har också en gammal stickmaskin, som ligger på vinden och vilar för tillfället.

Jonna sa...

Ja, när det krånglar krånglar det verkligen ordentligt om man har med en stickmaskin att göra... Men funkar det är det kul:)

Hultaflickorna sa...

Hittade dig precis! Har också köpt på mig "Favoriter". Verkar vara en hel del som har sådana här. Vi kanske borde slå oss samman och hjälpas åt att klura ut hur man stickar på dom???

April sa...

Vad roligt! En blog från någon som stickar på maskin! Har du tittat på http://www.ankisdesign.nu/ ? Hon har en hel sida om gamla sockstickningsmaskiner, men jag vet inte vilket märke.
Har du en "vanlig" stickmaskin också? Lycka till!

V sa...

Hello! I have one of these machine and I'm looking for a place to purchase needles. Can you tell me if you have a source for purchasing the needles for a Favorit machine?

KPn Linköping sa...

Oh vad jag sökt efter en sockstickningsmaskin. Var kan man få tag i en sådan, helst av märket Viktoria???
Kpn i Linköping