28 maj 2011

Nära nu..

Min frack-grej är snart klar! Bara lite knäppningsfix kvar nu...
Den här idéen började jag sticka på redan i höstas och den har fått vila ett par gånger. Kanske är det mer ett konstverk än ett plagg jag kommer att använda, men det har varit ett roligt litet äventyr..
Mönstret har bara varit små anteckningar och lite räknande och ritande längs vägen, men en karta över stickordningen skulle kunna se ut så här..
1. stickade ett halvcirkelformat stycke och nålade veck i överkanten.
2. plockade upp maskor längs kanten med vecken och stickade då bak- och sidostyckena.
3. forsatte hela vägen upp förbi ärmhålen och till axlarna som jag sydde ihop med maskstygn.
4. insåg att alltihop blev alldeles för smalt så jag stickade på en extra kant på framstyckena.
5. plockade upp maskor längs halskanten och stickade kragen som är dubbelvikt.
6. stickade ärmarna "på plats" från axeln och ner. De avslutades också med en dubbelvikt kant.
...Någonstans i mitten stickade jag fast en rätstickad kant runt det första stycket (1) ..men det blev inte riktigt bra så...
7. repade upp kanten och stickade en ny, den här gången dubbelvikt.

Till sist: fästa tusentalstrådar och fixa med knäppningen.
Jag har inte vågat mig på att sticka runt och sedan klippa upp än, så allt är stickat fram och tillbaka ..vilket ju tar sin lilla tid när det är mönster med i bilden... ':)

Hmmm... Piffa upp med lite rött, köra Einstein-stuket eller bara enkla häkten... Knappar kan nästan vara det svåraste..


Inga kommentarer: