26 mars 2013

Daffodil

- eller påskliljan som killar och sticks.
Ihopsydd och klar - koftan Daffodil ur boken Finstickat av Helga Isager. Jag gillar verkligen modellen och mönstret, en typiskt fin och bra kofta så egentligen gillar jag den verkligen ....meeeen just det här garnet... Det är entrådig ull från Sirri som jag köpte när jag var på Färöarna. På håll ser det fint ut men, ni ser själva på närbilden, långa svarta spröt står åt alla håll, den liksom reser ragg. Även om den är tunn så känner man värmen så fort man tar på sig den, men bäst är nog att ha något långärmat under. Sticka en likadan i annat garn? Det var en rolig stickning, men jag provar nog hellre någon av de andra i boken. 
Den ser lite sned ut i mönstret på ryggen, men det är bara mitt ivriga poserande som gör det. I min iver att inte sticka för korta ärmar så blev de lite långa istället, men hellre det. Jag tror nämligen själv att jag har heeeemskt långa armar..
Har du något bra tips mot ull som killar och sticks? Ett tips jag fått är att skölja upp den med schampo och balsam och det har jag provat, men tar tacksamt emot fler råd...

8 kommentarer:

maria carlander sa...

Skiiiitfin! Åh så snygg och åh så tråkigt att ullen killar och sticks. Något jag snappat upp på bloggar, men aldrig provat själv, är Sidentvål. Har ingen aning om det funkar.

Otaliga projekt sa...

vilken fin kofta. Men så trist att den kliar, det kan ju förta lite av glädjen att använda den....
Jag har tyvärr inget tips att komma med i nuläget, ser/hör jag något så återkommer jag.asavited

Iréne JB sa...

Fin kofta!
Inga tips förutom det där med långärmad under.

Emmas dagar sa...

Den är jättefin! Jag är lite tveksam till balsam till ull... Känns som det lägger sig som en hinna och... nä, jag vet inte. Däremot har jag tvättat ull i oparfymerat schampo (Änglamark) men det var för att den skulle bli ren.
Användning brukar ju göra ull lite mindre stickigt, men det tar ju ett tag att använda den ostickig...

Anonym sa...

Fantastiskt fin! Jag har haft ett öga på det där mönstret också.

Sjömans-Elin sa...

Hej,

Det svarta håret är antagligen dödhår. Dödhår är hårda, lite grövre (och ihåliga) hår som lätt går av. Vanligt hos allmogefår, bland annat. Om garnet du köpte på Färöarna innehåller färöull, är det inte helt otroligt att de där svarta håren kommer därifrån. De färöiska fåren är av gammal nordisk ras. Ofta blandas den ullen upp med t.ex. shetlandsull (något om att färöfårens ull inte trivs i spinnmaskinerna - eller om det var tvärt om.) Hur som helst. Håren går sönder och trillar bort vid nötning. Du kan i och för sig sitta och dra bort dem också, men det lär ta tid. Mitt tips är att du tar på dig en långärmad tröja, använder koftan så mycket du kan och snart kommer döhåren vara borta och kvar kommer du ha en mjuk skön tröja. Ge inte upp, det kommer bli bättre!

Lycka till!

emma sa...

Va snälla ni är som tipsar
- och "Knitting Seaman" wow du är ju som en uppslagsbok, jag tar på mig koftan på en gång och nöter runt i den! :)

Emilia sa...

Jättesnygg - hoppas du får den att sluta klia!