20 januari 2014

Flamingo-oktetten

Yay, det här blir kanske en ny favorit! 

Mönstret är i grunden Swallow ur boken Finstickat, men jag har gjort min egna variant. Flamingo- och rosettmönstren hittade jag här. Den är lite bred över axlarna, egentligen ska det vara resårstickade partier där vilket kanske hade dragit ihop dem lite ..så kan det ju va när man inte kan hålla sig till mönstret..
Garnet är Rowan Felted tweed, superhärligt, mjukt och skönt att sticka med, men ganska dyrt. Det grå garnet köpte jag för flera år sedan med tanken att det skulle bli en väst, men sen blev det liggande. Nu skarvade jag med ett gult och ett rosa nystan och är väldigt nöjd med färgerna. Det gick åt drygt fyra nystan grått till stl. medium.
Stickorna var nr 3 till resåren och 3,5 till resten, men kanske hade 2,5 varit bättre till ärmmuddarna, de är lite lite lösa. Knappkanter har jag ju ojjat mig över förut, men den här i resår som stickas samtidigt som koftan tycker jag blev riktigt bra.
Brr, en kall dag att fota..

6 kommentarer:

Mimmi sa...

Så härlig!

Jag håller på med en randig Swallow men jag ojjar mig så över knäpplisten som stickas i annan färg. Det blir så himla trassligt med alla trådar. Har du något bra knep så jag kan få min kofta klar? ;-)

emma sa...

Jag gjorde små nystan av kantfärgen och skarvade (tovade ihop dem) dem efter hand för att det inte skulle bli så långa och trassliga trådar..
Nystade dem "som en åtta" de syns på bilden här:

http://stickatochvrickat.blogspot.se/2014/01/flamingos-i-rosa-snofall.html

Lycka till!

Iréne JB sa...

Riktigt riktigt snygg!

Rumpetuss sa...

Ljuvligt fin kofta!!!

frisky frog sa...

Superduperfin! =)

Manduzana stickar sa...

Men åh! Den här koftan är ju helt magisk!