17 januari 2015

Det här med förkortade varv

Vilket är ditt bästa sätt att lyckas med dem?

Jag har satt full fart med min Vitamin D igen. Jag började på den i slutet av sommaren och var superpeppad, men lika snabbt som jag börjat på den så la jag den åt sidan. Mest var det nog för att jag stickar den i lingarn... Jag är ovan att sticka med lingarn och jag tycker är det blir ojämnt.
Nu är jag som sagt på g igen och nu ska den bli klar för jag har liksom en deadline.

Koftan består till stor del av förkortade varv, det är så nedre delen av kroppen formas. Det här med förkortade varv verkar ju vara som en egen liten vetenskap med många olika metoder. Det tyska sättet, bara vända och lyfta, göra omslag, wrap and turn och säkert många många fler.
I Vitamin D är det "wrap and turn" som gäller.

Självklart kan det finnas olika anledningar till förkortade varv och olika metoder kan vara den som passar bäst i olika sammanhang, men vilken metod är din favorit?

4 kommentarer:

Mimmi sa...

Vad jag känner igen mig. Har precis lagt min Vitamin D "på vänt", den kändes inte rolig att sticka på. Jag gör den i Kalinka lin. ;-) Smiter emellan med min pågående Fiona ett tag. Målet är att ha klart Vitaminen till sommaren.

Vet inte om jag riktigt har någon favorit på förkortade varv, tycker det är svårt att få det snyggt.

Elisabeth M sa...

German short rows är min favorit. Den brukar gå att få osynlig. När man skickar runt krävs dock lite special när man skickar ihop de man har vänt från ett avigt varv.

Efwa - Medea sa...

De tyska är mina favoriter. Upptäckte bara när jag formade en ärmkulle att de inte alls blev bra där så då passar wrap and turn bättre.

Sofi sa...

Jag har mest gjort wrap and turn, men tycker ibland att det inte blir speciellt jämnt.

Jag hittade förut en gratiskurs på Craftsy om just förkortade varv. Jag har tittat på den och där finns några olika tekniker och skillnader, tyckte kursen var bra. Och gratis :) http://www.craftsy.com/class/short-rows/96?_ct=sbqii-sqjuweho-dum&_ctp=1&rceId=1421506143095~98uw8obp