20 januari 2016

Hitofude

Jag stickar koftan Hitofude. Med varierande framgång. Det är en jätterolig stickning och ett himla klurigt uträknat mönster. Ordet hitofude är, enligt mönstret, japanska och betyder typ ett enda penseldrag. Hela koftan stickas i ett enda stycke och man tar aldrig av garnet för att börja om på någon annan del av koftan.
Mönstret i sig är egentligen inte krångligt, men man kan ju sticka fel ändå. Egentligen var det första inget fel, men jag var rädd att ärmarna skulle bli för tighta så jag repade upp och stickade dem lite vidare än originalet. Three nedled bind off är både smart och bra ...men inte när man ska backa. - Snark va pillrigt!
När jag sedan var inne på sista mönsterrapporten på hela koftan tyckte jag att den kändes lite kort och räknade rapporterna på mönsterbilderna. Jahaja, det saknades tre och självklart var det de tre första på kroppen. Det var bara att backa igen. 
Jaja, det är ju värt det i längden. Och för längden.

Inga kommentarer: