10 augusti 2016

Bara en rand till...

Dagen efter att koftan var klar skulle vi ut och åka bil och jag ville såklart ha en stickning ..om Ester tänkt sova. Ett par strumpor kändes som en lagom stickning att bara köra igång med utan någon större planering och jag har sett många sticka randiga strumpor av flerfärgare garner, men faktiskt aldrig testat själv, så det fick det bli.
Dödergöks ultimata strumpor har jag stickat förut, det är en enkel modell utan konstigheter och jag gillar dem.
I auktionsfyndet som jag bloggat tidigare fanns tre nystan Drops delight som blev perfekt till det här och stickorna var såklart de gamla vanliga 2,5:orna.
Jag använde ett nystan till varje strumpa och stickade randigt med en tråd från vardera ända av garnet. Det ena nystanet började och slutade med samma färg och då nystade jag av lite från ena hållet tills en ny färg tittade fram.
Det är lätt att fastna i "bara en rand till" när man stickar randigt. När det nu dessutom blev spännande att se vilken färg nästa rand skulle bli, blev det extra svårt att släppa stickningen...
För att slippa rester, dels från de nystan jag använt och dels det tredje nystanet, stickar jag nu vidare på fler par. Jag tänker sticka fyra likadana strumpor och sedan se vilka som passar bäst i par (även om ingen strumpa blir den andra lik) och sedan räcker det nog även till ett lite mindre par.
Fortsättning följer...

1 kommentar:

Barwitzki sa...

Deilige farger... god ide...
strikke fire sokker og se "hva passer".
Hilsen fra meg. Helgen i sikt.
Strikkehilsen Viola