8 oktober 2016

Saffran Cardigan




Jag som var så peppad på att sticka en kofta till mig själv. När jag kom till ärmarna kom jag av mig lite och la upp till den här istället. Sån't som händer.
Jag har stickat en Saffran cardigan till Ester och mönstret kommer från Docksjö. Det är många som stickar den nu och jag hakade på trenden helt enkelt. 
Den är stickad på stickor 3 och 3,5 och garnet som jag hade hemma är Top wool och Safir, superwash från Marks och kattens. Det ljusa garnet är tunnare än det gröna, men jag tycker ändå att de funkade ihop. Kroppen och ärmarna stickas var för sig, nerifrån och upp och sedan stickas de ihop med raglanminskningar. Jag störde mig lite på att stjärnmönstret inte gick jämnt upp, beroende på vilken stolek man stickade, så jag stickade några extra varv på ärmarna för att ärmar och kropp skulle vara på samma varv i mönsterrapporten när det var dags att sticka ihop dem. Det kanske är petigt, men jag tycker att det blev snyggast så.
Koftan stickas runt och klipps upp och eftersom det är ett superwash-garn kändes det säkrast att sy på maskin innan klippet.
Jo, ni får se baksidan också och jag erkänner att jag inte sytt dit något fint band.. Det blev en lite slarvig variant där jag bara sydde fast klippkanten på baksidan. Vi får se hur det håller för tvätt, kanske åker det dit ett band senare..
Knapparna som jag också hade hemma är sparade från en kofta som gick under namnet Elefanteländet. Say no more. Jag gjorde som de föreslog i mönstret, sydde först fast knapparna med sytråd för säkerheten och sedan med garn för syns skull. 
Jag snodde trådarna extra noga i mönsterstickningen på ärmarna, för att de små fingrarna inte ska trassla in sig i långa flotteringar.

3 kommentarer:

sjusoverskan sa...

Hej!
Jag håller med Dej om mönsterpassningen. Jag hade "petat" jag också. Det måste väl vara snyggt!
Du gör så mycket vackra saker, hantverk!
Hösthälsningar Inger

elin sa...

Åh vilken fin, jag blir sugen på att sticka en själv!

Manduzana stickar sa...

Så fin den blev! Jag har också tittat en del på den där koftan, det kanske är dags nu när jag sett hur bra din blev.