14 februari 2017

Äntligen hittade jag till spinnrocken igen


Äntligen har jag spunnit igen! Jag har verkligen längtat efter det. Spinnrockern (-arna) står framme, så egentligen är startsträckan inte alls lång, men det har inte blivit av sedan Ester kom. Nu har jag spunnit 100g gotlandsull som jag köpte på Fårfesten i Kil förra våren. Fibrerna var färgade i en skala från mörkt turkos till grönt, brunt och gult och för att garnet inte skulle bli för randigt tvinnat, som raggsocksgarn kan vara, så kedjetvinnade jag det tretrådigt. Ullen köpte jag av Fårbiform och det blev ca 85 meter garn. Jag tror att tjockleken är ungefär densamma på annat grönt tretrådigt garn som jag spann för flera år sedan, så vi får se om det kan bli något ihop...

När jag var på fårfesten köpte jag även ull från Båvens spinnhus, en finullsblandning som nog blir det nästa jag spinner..

Inga kommentarer: