2 mars 2017

Esters blå klänning


Jag har stickat en klänning till Ester, en klänning och body i ett, med knappar i grenen. 
Det är inte helt lätt att fota lilla fröken med plaggen på. De här bilderna tog jag precis när den var klar, innan tvätt och sträck, när jag bara vill kolla att den passade.
Mönstret heter Knitting for Olive, Lace dress och jag hittade det via en bild på Instagram. Jag tycker att den har så fina detaljer med i-cords runt ärmar, ben och i halsringningen och en fin dubbelvikt kant där bodyn och kjolen stickas ihop. I mönstret har den vanliga knappar, men jag sydde i fyra tryckknappar istället. 
Det melerade garnet är en handfärgad bfl-silkeblandning från Sticksömmen och det blå som jag skarvade med är Merillo från Svarta fåret, en merino-acrylblandning. Stickorna var 2,5 och 3. 
Det var en väldigt rolig stickning, även om det var många små kanter och trådar kvar att pillra med, när man stickat "klart" plagget. 
Kanske var det lite opraktiskt att sticka den i ull, särskilt när det nu knappt är någon vinter.... Jag är sugen att sticka en likadan i någon bomullsblandning som kan passa att tulta runt i i sommar. 
Klart man är nyfiken - Vad gör du där ute?

1 kommentar:

Anna Martina sa...

Älskar mönstret och din version av det! Har köpt mönster till deras Bönespira draegt som jag tänkt börja sticka snart!