25 augusti 2017

Daffodil cardigan

Jag har stickat koftan Daffodil ur boken Finstickat. Jag har stickat den en gång tidigare, men det garnet var så stickigt så jag kunde aldrig riktigt bli kompis med den. Det kunde istället min kompis, som fick den. Då hade jag anledning att sticka en till och det härligt röda garnet som jag köpte på loppis för två år sedan, kom äntligen till användning. Det är ett tvåtrådigt ganska tunt garn, men jag har stickat koftan på stickor 3,5 och muddarna på nr 3 och 2,5.
Knäppkanten ska egentligen vara rätstickad, men jag stickade den i resår som jag avslutade med att avigt varv innan jag maskade av. På så vis liknar den de övriga kanterna mer. 
Jag vet inte hur det är tänkt med mönsterpassningen på axeln där hålmönstret från fram- och bakstyckena möts, men jag tror inte att det är är tänkt att passa eftersom det blir fler mönsterrader bak än fram.. Färgen stämmer bäst överens med vekligheten på den sista bilden, där man också ser axeln och knäppkanten.
Jag tycker att mönstret är lite luddigt skrivet och nu när jag stickade den för andra gången minns jag att jag tyckte den redan första gången... Hur som helst gillar jag koftan och jag tror att den kommer bli en favorit i höst. 
Kanske är den lite bred över axlarna och kanske är ärmarna lite onödigt långa för att göra mönstret ovanför mudden rättvisa, men jag trivs i den.


1 kommentar:

med nål och tråd sa...

Jättefin, hålmönstrt är riktigt häftigt! Jag har bläddrat och tyckt att mönstren i den boken är så fina men när jag sett folks stickade projekt på Ravvan blev jag avskräckt eftersom de inte verkar sitta så bra